E-Ticaret Akademisi

E-Ticaret Akademisi, Ticaret Bakanlığı tarafından verilen eğitimleri kapsamaktadır.

KATEGORİ SAYFALARININ KURGULANMASI

 

E-ticaret sitesinde kategori sayfası, “ürün listeleme sayfası” olarak da bilinir. E-ticaret sitelerinin olmazsa olmazlarındandır. Ürünlerin sergilendiği ve müşterinin ürünlere ulaşabildiği en güçlü sayfalardan biridir. Sitenin dönüşümlerinde aktif rol oynayan kategori sayfalarının yapısı ve adları, online mağazanın sektörüne göre değişiklik gösterir.


Kategori Sayfaları Hiyerarşisi

E-ticaret sitesi kategori sayfaları hiyerarşik özelliktedir. Ana kategori altında alt kategori ve alt sayfaların altında diğer alt kategori öğeleri kullanılabilir. Bu kategori yapısı, kullanıcıların aradığı ürünü bulmasına yardımcı olan yukarıdan aşağıya ve genelden spesifiğe doğru bir sınıflandırma sağlar.

Örneğin; bir online giyim mağazasının ana ve alt kategorileri şöyle olabilir; “Erkek Giyim / Erkek Gömlek / Kışlık Gömlek”. Ana kategori altında farklı boyut, renk ve stilde gömlekler içeren farklı kategori sayfaları bulunabilir.

Kullanıcı ana sayfadan bir kategori sayfasına geçerken URL’de de hiyerarşik bir yapı izlenmelidir. URL yapısında, soldan sağa doğru şu örnekte olduğu gibi bir hiyerarşi uygulanmalıdır; “www.ticaret.gov.tr”, “www.ticaret.gov.tr/anakatergorisayfasi”, “www.ticaret.gov.tr/anakategorisayfasi/urunsayfasi”.

E-ticaret sitesinde sınıflandırma yapmak için sadece hiyerarşik bir yapı kullanılmayabilir. Ancak esas olarak ziyaretçilerin e-ticaret sitesinin yapısını anlaması ve kolay kullanım için en ideal ve en yaygın yapı, hiyerarşik kategori yapısıdır.


Kategori Sayfaları Optimizasyonu

 

E-ticaret sitesinin ana sayfası oldukça önemlidir; ancak e-ticaret sitesinde kategori ve alt kategoriler de arama trafiğine etki eden faktörler arasında yer alır. Organik aramaların %35'i ve reklamların %4'ü kategori sayfaları ile ilişkilidir. Bu sebeple optimize edilmiş kategori sayfaları, e-ticaret sitesinin en önemli varlığı olacaktır.

Kategori sayfası optimizasyonu, herhangi bir e-ticaret sitesi için zorunluluktur. E-ticaret için optimize edilmiş kategori ve alt kategori sayfaları, kullanıcıların aramalarını eşleştirmek için çok önemlidir. Dönüşüm oranı, arama motoru, pazarlama, açılış sayfası, müşteri deneyimi ve kullanılabilirlik optimizasyonları, kategori sayfalarının hem arama trafiğini hem de satışları olumlu etkiler. Bu sadece müşterinin sorunsuz bir alışveriş denetimi yaşamasını sağlamakla kalmaz; aynı zamanda arama motorlarının kategori sayfalarını daha iyi taranmasına ve sitenin yapısını anlamasına yardımcı olur.


Kategori Sayfalarında Hangi Özellikler Bulunmalıdır?

E-ticaret sitesi kategorileri, ürünleri benzer bir konu veya temaya göre gruplandırır. Kategoriler, e-ticaret sitesinin içeriğine veya sınıflandırılmasına düzenli bir yapı kazandırır. Kullanıcının aradığı ürünü bulmasını kolaylaştıracak şekilde düzenlenen kategori sayfaları, tüm ürün sayfaları için bir dizin oluşturur. E-ticaret siteleri kategorileri, aynı zamanda ürünlere açılan bir kapıdır. Önemli bir işlevi olan kategori sayfalarının bazı özelliklere sahip olması, e-ticaret sitesi performansı açısından önemlidir.

Kategori sayfalarında bulunması gereken temel özellikler şunlardır:

• Yükleme hızı: Bir web sitesinin hızı, arama motoru için önemli bir sıralama faktörüdür. Bu sebeple kategori sayfalarının sayfa yükleme hızı optimize edilmelidir. İdeal bir yükleme süresi 3 saniyeyi geçmemelidir.

 Hiyerarşi ve taksonomi: İdeal bir e-ticaret sitesi için mümkün olduğunca “üç tıklama uzakta” kuralı dikkate alınmalıdır. Bu kural, kullanıcıların e-ticaret sitesindeki ürünlere en fazla üç tıklama ile ulaşabilmesidir. E-ticaret sitesine “üç tıklama” kuralını optimize etmenin en kolay yolu, etkili bir e-ticaret ürün kategori hiyerarşisi oluşturmaktır. Bunun için önce ana ürün kategorileri oluşturulmalı; ardından aşağıya doğru bir veya iki alt kategori düzeni sağlanmalıdır.

• Kategori açıklamaları: Kategori açıklamalarında ürün kategorisi ile bağlantılı anahtar kelimeler kullanılmalıdır. Anahtar kelimelerle optimize edilmiş ayrıntılı kategori açıklamaları için profesyonel Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) desteği alınabilir.

• Anahtar kelimeler: Anahtar kelimelerin arama motorları açısından önemli işlevleri vardır. Kategori sayfalarında kullanılacak metinlerde doğru ve ilgili anahtar kelimeler kullanılmalıdır.

 İç bağlantı: Ana kategorinin kategori açıklamasında alt kategorilere iç bağlantılar eklenmelidir. Bu, özellikle sezonluk kampanyalar için kullanılabilecek etkili bir yöntemdir.

• Mobil optimizasyonu: Kategori sayfaları, mobil cihazlar için de optimize edilmiş olmalıdır. Her sayfada yer alan bileşenlerin kolay görüntülenmesi ve gezinti özellikleri mobil ekranlara sığacak şekilde ayarlanmalıdır.

 Sonsuz kaydırma: Çok miktarda ürün bulunan kategori sayfasında “sonsuz kaydırma” özelliği kullanılabilir. Böylece alt sınır olmadan, kullanıcı, sayfada aşağı doğru indikçe yeni ürünler sıralanır.


Kategori Sayfalarında Yapılan Hatalar

 

Kategori sayfaları, online pazarlama stratejisinin önemli bir parçasıdır. Genel kullanıcı deneyiminin de önemli bir öğesi olan kategori sayfalarının SEO için de büyük bir etkisi olabilir. Ancak kategori sayfalarına gerekli hassasiyeti göstermemek, e-ticaret hedefine ulaşmayı zorlaştırabilir. Bunun yanında yapılan bazı hatalar, kategori sayfalarından beklenen sonucu almayı engeller.


Kategori sayfalarında yapılan önemli hatalar şunlardır;

Ortak metin kullanma: Kategori sayfaları, kullanıcının alt sayfalardan birine ulaşması için bir dizin sayfası işlevi görür. Birçok kategori, üst-alt öğelerin ilişkileri aracılığıyla birbirlerini besler. Kategori sayfalarındaki metinler birbirinin kopyası olursa kategorilerin etkisi azalır. Yinelenen metinsel içerik yığınları, sayfa içi SEO'ya zarar verir. Arama motoru botları bir sayfayı taradığında benzersiz içerikler arar. Sitedeki kategorilere aynı metin kopyalanırsa, botlar hangi sayfanın sıralanmasının daha iyi olduğunu bilemez. Bu sebeple her kategori sayfası için özgün metinler yazmak, arama motoru sonuçlarında üst sıralara çıkmanın yoludur.

İç bağlantıları atlamak: Ürün kategori sayfalarına, kullanıcıyı sitesinin daha farklı alanlarına götüren iç bağlantıların dahil edilmesi, e-ticaret sitesinin satışlarını artırabilir. “Bu kategoride en çok satılan ürün”, “Bu ürünü alanlar bunların da aldı”, “Bu kategorideki diğer ürünler” gibi ifadelerle açılacak bir alt kategori, müşterileri diğer ürünleri satın almaya yönlendirebilir. Bu alt kategorilerdeki ürünler, ana kategorideki ürünlerle bağlantılı olmalıdır. Müşterilere popüler ürünleri sunmanın bir başka yolu da dahili arama çubuğunun yanına "en çok aranan ürünler" listesi eklemektedir. Bu uygulama, kullanıcılara diğer müşterilerin en çok hangi ürünleri aradığını gösterecektir. Tüm bunların göz ardı edilmesi bir e-ticaret sitesi için eksikliktir.

Yorumları eklememek: Müşteri yorumları, ürünler hakkında diğer müşterileri etkileyen önemli bir argümandır. Müşteriler bir ürünü incelerken ürün açıklamalarından önce yorumları dikkate alır. Ancak birçok e-ticaret sitesi kategori sayfalarına, ürün yorumlarından ziyade promosyon içerikleri ve ürün veya hizmetin faydalarını anlatan metinler ekler. Ürünlerle ilgili yorumlar müşterilere bilgi ve güven verir. Tüketiciler, diğer tüketicilerin derecelendirmelerine güvenir. Böylece ürünün gereksinimlerine uyup uymadığına karar verir. Ayrıca, yorumlardan e-ticaret şirketinin performansı, güvenilirliği ve müşteri hizmetleri hakkında da fikir sahibi olabilirler. Kategori sayfasında ürünü yıldızlama işlevi eklenmesi de tüketici dönüşümlerini önemli ölçüde artırabilir. Müşteri yorumları, SEO açısından site trafiğini de olumlu etkiler.


E-Ticaret Kategori Sayfaları İçin İpuçları

• Kategori sayfalarında siteyi terk etme, büyük bir sorundur. Birçok e-ticaret sitesi yöneticisi bu konuya gerekli önemi göstermez. Online mağazayı terk eden bir müşteriyi geri döndürmek için e-ticaret pazarlama stratejilerini iyi kullanmak gerekir.

• Site içi arama motorunun her kategori sayfasında sabit olması gerekir. Ayrıca, dahili arama motorunda “otomatik tamamlama” işlevi bulunmalıdır.

• Kategori sayfalarındaki ürün açıklamalarında basit ve anlaşılır cümleler kullanılmalıdır. Teknik ifadeler içeren, anlaşılması zor ve sektöre özgü terminoloji, müşterinin ürünü tanımasını engeller. Bu sebeple ürün açıklamaları, her kültür seviyesindeki insanların anlayabileceği bir dilde yazılmalıdır.

• Araştırmalar, kullanıcıların büyük bir bölümümün ürün açıklamalarına sadece göz attığını; az bir kısmının da bütün açıklamaları okuduğunu ortaya koymaktadır. Bu sebeple açıklamalar özet niteliğinde, bir veya iki paragraflık ve alt başlıklarla birlikte 3-4 satır olmalıdır.

• Kategori sayfalarındaki sıralamalar çok özellikli olmak zorunda değildir. Basit bir sıralama, daha iyi bir müşteri deneyimi sağlar.

• E-ticaret sitelerinde en fazla 7 adet ana kategori olması önerilmektedir.

• Tüm ana kategoriler için büyük, yüksek çözünürlükte ve bağlamsal olarak kategori ile ilgili görsel içerikler kullanılmalıdır.

• Kategori sayfalarında bütünlük sağlamak için aynı boyutlarda ürün fotoğrafları kullanılmalıdır.

• Kategori sayfalarında ürün filtreleme seçenekleri sunulmalıdır. Kategori içinde onlarca ürün gören kullanıcı, filtreleme özelliği ile aradığı ürüne kolayca ulaşabilmelidir.

• Call to Action (CTA) butonları, kategori sayfalarında da kullanılabilir. Kullanıcıyı harekete geçiren CTA butonları, ana kategoriden ürünlerin sergilendiği alt kategorilere yönlendirmenin bir yolu olabilir.